Werk in uitvoering
Werk in uitvoering
Lopende projecten
Als onderdeel van het Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland is op Schouwen-Duiveland een broedplaats zoetwater opgericht. In deze broedplaats werken bedrijven, overheden, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties aan concrete zoetwateroplossingen op Schouwen-Duiveland. GovernEUR is gevraagd een taskforce governance vorm te geven. Wanneer er in de zoetwaterprojecten concrete belemmeringen zijn op het gebied van samenwerking, wet- en regelgeving, beleid en financiering, zal de taskforce hiervoor oplossingen ontwikkelen. Voor concrete governance vragen zal de taskforce advies uitbrengen en voor complexe vragen worden samen met experts innovatieve oplossingen ontwikkeld.
#schouwen-duiveland #zoetwateroplossingen #taskforce #governance
Voor het COVID-19 onderzoeksproject: ‘De veerkrachtige regio’ heeft Frank van Oort, hoogleraar Stedelijke en Regionale Economie aan Erasmus School of Economics een ZonMw onderzoeksbeurs in de wacht gesleept. Het onderzoek richt zich op de economische effecten van het coronabeleid op korte en lange termijn. Jurian Edelenbos (ESSB) en Jitske van Popering (GovernEUR) zullen de vertaalslag leggen naar het beleid. In samenwerking met regionale en lokale overheden worden de economische inzichten regionaal toegepast en ingezet in besluitvorming.
#COVID-19 #coronabeleid #besluitvorming
In het SPRONG-programma Delta Technologie ‘Water als Verbinding’ werken lectoren water van verschillende hogescholen samen aan het versterken van praktijkgericht onderzoek over complexe watervraagstukken. Living labs worden als een belangrijk onderdeel binnen dit programma gezien, vanwege de co-creërende en innovatieve aanpak. Met ervaring en expertise op het gebied van zowel watervraagstukken als participatie en de living lab-methode, ondersteunt GovernEUR dit programma met theoretische en methodologische inzichten.
GovernEUR voert een literatuurstudie uit naar de living lab-methode, met name gericht op definiëring en de levensloop van living labs. Verder worden er op basis van de theorie verwachtingen en hypotheses geformuleerd, die later in 2023 empirisch getoetst kunnen worden. Het uiteindelijke doel is het opstellen van een toolbox, waarin betrokkenen analyse instrumenten en andere handvatten krijgen voor het opzetten en bestendiging van living labs. Ook bij dit onderdeel van het ‘Water als Verbinding’ project zal GovernEUR nauw betrokken blijven, om methodologisch advies te geven en een deel van het empirisch onderzoek op zich te nemen.
#livinglabs #water #toolbox
De provincie Utrecht denkt net als veel andere overheden na over het invoeren van een Right to Challenge (R2C), waarmee burgers en bedrijven een taak of dienst van de overheid kunnen overnemen. Dit kan dankzij de inzet en ideeën van bewoners in potentie meer maatschappelijke waarde opleveren. Bovendien is de publieke zaak niet alleen voor burgers maar ook door burgers en laat de overheid met een R2C zien dit serieus te nemen. Bij gemeenten gaat het vaak over het overnemen van bijvoorbeeld een park of buurthuis; kleinere taken die dicht bij bewoners staan. De rol van een R2C op provincieniveau zal allicht anders zijn.
Tegelijkertijd vragen de opgaven in bijvoorbeeld het landelijk gebied wel degelijk om zo veel mogelijk creativiteit, initiatief en ondernemerschap vanuit de samenleving. In samenwerking met DRIFT onderzoeken wij of en hoe een R2C toepasbaar is voor de provincie Utrecht op basis van een literatuurstudie, ontwerpsessies en simulaties.
#righttochallenge #democratie #bottom-up
Participatie speelt een belangrijke rol bij plannen voor nieuwe duurzame energie. In de praktijk van de Regionale Energiestrategieën valt op dat veel effecten, discussie en onderwerpen buiten de ‘kaders’ van het georganiseerde participatieproces stromen. Dit kan gezien worden als een vorm van ‘overflow’. Voor een zorgvuldig proces is het nodig iets te doen met deze onverwachte bijvangst en bijwerkingen van participatie. Daarom startten de Universiteit van Leiden, GovernEUR en het NPRES een leertraject om de bijwerkingen en bijvangsten te identificeren en vervolgens te kijken op welke manier de terugkoppeling, ofwel de ‘backflow’ naar participatie en besluitvorming ontworpen kan worden. Zodat de dialoog geen herhaling van zetten wordt, maar een doorlopend gesprek.
#participatie #RES #leertraject
‘Mijn Stad Rotterdam’ is een onderzoeksproject van het Vital Cities and Citizens-initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In ‘Mijn Stad Rotterdam’ staan de kennis en de beleving van het stadsleven van de inwoners van Rotterdam centraal. Door middel van interviews en Q-methodology (onderzoeksmethode) zijn er drie concepten vastgesteld waarin Rotterdammers ideeën over stadsleven uitten: verbinding, zorgen en kansen. Deze concepten omvatten de mate waarin Rotterdammers zich verbonden voelen met de stad en/of hun buren, wat er goed gaat maar ook waar ze zich zorgen over maken in de stad. GovernEUR ondersteunt dit project met het toepasbaar en kenbaar maken van de onderzoeksresultaten en het onderzoeksproces. Dit betreft de (inhoudelijke)organisatie van een tussentijds evenement en schrijven van een onderzoek paper.
Het evenement dient als moment om het onderzoek te confronteren, complementeren en bediscussiëren met de inwoners van Rotterdam. Tijdens het evenement werden worden de resultaten door middel van een film, illustraties en spoken-word gecommuniceerd met een breed publiek. De interactie met het publiek dient vervolgens als input voor het onderzoekspaper. Het doel van het onderzoek is dat er op deze manier concrete aanbevelingen aan de gemeente en andere lokale actoren kan worden gedaan vanuit de leefwereld en aanknooppunten van inwoners zelf voor een gelijkwaardiger en beter stadsleven voor iedereen.
#kennis #verhalen #stadsleven #Rotterdam #zorgen
Als publieke uitvoeringsorganisatie wordt van de Belastingdienst openheid verwacht. Een onderdeel van de huidige Strategische Kennis en Innovatieagenda (SKIA) bij de Belastingdienst is dan ook het thema ‘Openheid gewenst’. GovernEUR is gevraagd om inzicht te krijgen in de wijze waarop openheid vormgegeven zou kunnen worden bij deze uitvoeringsorganisatie. Openheid kent immers vele facetten, denk aan transparantie, contact met stakeholders en verantwoording over de werkzaamheden. Bovendien bestaan er verschillende doelgroepen, die allemaal een ander perspectief hebben op openheid, met daarbij komende verwachtingen en bijdragen.
In 2022 is door GovernEUR in samenwerking met het Erasmus Competition & Regulation Institute (ECRI) een documentenanalyse van ruim tweehonderd rapporten, nieuwsartikelen en onderzoeken uitgevoerd, om zo verschillende perspectieven op openheid te construeren. Zo zijn er vier perspectieven tot stand gekomen; dienstverlenend, controlerend, transformatief en afwachtend. De volgende stap van dit onderzoek is het ontwerpen van een gespreksmethode, om zo bij verschillende afdelingen binnen de Belastingdienst het gesprek over openheid aan te kunnen gaan.
#belastingdienst #openheid #opengovernance #openoverheid
Voor het Resilient Delta Initiative doet GovernEUR onderzoek naar de mechanismen tussen sociale veerkracht en sociale ongelijkheid. Het Resilient Delta Initiative is verbonden met de Erasmus Universiteit, Delft Universiteit en Rotterdam MC. De convergentie zet zich in voor een veerkrachtige Delta door samen te werken met verschillende academische disciplines en maatschappelijke organisaties in het delta-gebied.
Veerkracht, of ‘Resilience’, is een term die de laatste jaren steeds vaker wordt ingezet in beleid over en onderzoek naar de impact van externe stressoren zoals overstromingen en pandemieën. Maar wat bedoelen we eigenlijk met ‘resilience’ en (hoe) kan veerkracht zorgen voor meer gelijkheid? De stressoren, en ook het (resilience-)beleid, hebben niet altijd op iedereen dezelfde uitwerking. Zo wordt de kloof tussen arm en rijk vaak vergroot (en veerkracht verminderd) door een overstroming omdat de vermogende mensen meer toegang tot materiaal hebben om zichzelf te verhelpen, of wonen zij vaker op een gunstige locatie. Voor minder vermogende mensen geldt dan het tegenovergestelde, wat zich uit in een negatieve spiraal. Veerkracht lijkt zich echter ook te uiten in de manier waarop mensen zelf initiatieven organiseren, ondanks financiële of sociale ongelijkheden. Kan je daarop aansluiten als gemeente of onderzoeker voor veerkrachtigere gemeenschappen?
Deze en soortgelijke vragen zijn onderdeel van een uitgebreide studie naar de mechanismen tussen ongelijkheid en sociale veerkracht. Het onderzoek bestaat uit een literatuurstudie en een verkenning in de (wetenschappelijke) praktijk, waaronder interviews en focusgroepen met mensen die zicht hebben op resilience en ongelijkheid in de wetenschappelijke- en beleidspraktijk. Het doel van het onderzoek is om een beeld te schetsen van de verschillende mechanismen van sociale veerkracht en sociale ongelijkheid. Zodat we beter kunnen begrijpen hoe resilience inclusiever kan zijn.
#veerkracht #ongelijkheid #kansen #beleid
In Zeeland is een navigatieteam actief waarin betrokkenen vanuit provincie, gemeenten en maatschappelijke organisaties verkennen hoe de leefbaarheid in Zeeland versterkt kan worden en welke rol bewonersinitiatieven hierin hebben. Het navigatieteam heeft Jurgen van der Heijden in samenwerking met GovernEUR en AddVision gevraagd een living lab te starten om over dit vraagstuk vanuit de praktijk te leren. Voor het living lab is een prijsvraag uitgeschreven. Dit heeft geresulteerd in de selectie van CitySeeds Middelburg (winnaar) en Ruilwinkel Walcheren (tweede). Beiden worden ondersteund in de doorontwikkeling van hun initiatief. Om het living lab heen is een ervaringsklas georganiseerd waarin de lessen uit de bewonersinitiatieven worden gedeeld.
#leefbaarheid #integratie #initiatief
In Zuid-Holland ligt een grote verstedelijkingsopgave. De verstedelijkingsgemeenten, omliggende gemeenten, provincie en Metropoolregio Rotterdam Den Haag doen allemaal veel ervaringen op met verstedelijking. Om de ervaringen en lessen uit te wisselen is GovernEUR gevraagd de vormgeving van een leeromgeving te verkennen. Hiervoor is allereerst een enquête uitgevoerd om de behoeften en wensen rond een leeromgeving te inventariseren. Daarbij viel op dat de deelnemers behoefte hebben aan een mix van fysieke en online bijeenkomsten, zij graag willen leren over woningbouw in samenhang met andere opgaven en de leeromgeving vooral als netwerk beschouwen. Op basis van deze uitkomsten wordt een drietal try-outs georganiseerd, waaronder fysieke werkbezoeken aan verstedelijkingslocaties en online inspiratiesessies.
#verstedelijking #leeromgeving #samenhang
Het programma Integrale Monitoring milieu en Duurzaamheid van gemeente Den Haag wil de vitaliteit van haar netwerk vergroten. Hiervoor worden werksessies georganiseerd vanuit de Mastercirkelmethode. GovernEUR is gevraagd te onderzoeken hoe de vitaliteit van het netwerk zich ontwikkelt, hoe de werksessies worden gewaardeerd en in hoeverre de sessies de vitaliteit vergroten. Hiervoor zijn samen met de afdeling Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit vragenlijsten ontwikkeld en deze worden regelmatig uitgezet. Zo ontstaat tijdens de uitvoering van het programma en de werksessies een gefundeerd beeld van de methode en de vitaliteit van het netwerk.
#lerendecommunities #vitaalnetwerk
De kern van het Deltaprogramma wordt mede gevormd door Adaptief Deltamanagement. Tegelijkertijd zijn er ontwikkelingen die deze aanpak onder druk zetten, denk aan de noodzaak tot versnelling van de uitvoering, urgente transities in de fysieke leefomgeving en nieuwe inzichten over klimaatverandering. De vraag ligt voor of wellicht een andere aanpak nodig is vanuit de principes van transities; oftewel Transformatief Deltamanagement. De Erasmus Universiteit Rotterdam denkt mee met het Deltaprogramma om te verkennen wat transformatief deltamanagement concreet betekent voor de aanpak, werkwijze en organisatie van het Deltaprogramma.
#deltamanagement #deltaprogramma #transities